KATWIJK/SASSENHEIM/WARMOND - Drie mensen werden in de afgelopen week het slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Criminelen deden zich voor als bankmedewerkers en wisten de slachtoffers voor duizenden euro’s op te lichten.


Een 75-jarige vrouw uit Sassenheim en een 66-jarige vrouw uit Warmond werden beiden telefonisch benaderd door een zogenaamde ‘bankmedewerker’, met het verhaal dat er frauduleuze handelingen waren geconstateerd op hun bankrekeningen. De bankpassen van de vrouwen zouden daarom zo snel mogelijk vernietigd moeten worden. Er verscheen vervolgens een tweede ‘bankmedewerker’ aan de deur, die de pinpassen van de vrouwen meenam. In een van deze gevallen werd het slachtoffer zelfs verleid haar pincode af te geven. Vervolgens werden er duizenden euro’s van de bankrekeningen van de slachtoffer overgeboekt naar onbekende rekeningen.

In het derde geval kreeg het slachtoffer, een 43-jarige vrouw uit Katwijk, een aantal berichten die afkomstig leken van haar bank. De vrouw vertrouwde de berichten niet helemaal. Vervolgens kreeg zij een zogenaamde medewerker van de bank aan de telefoon, die het slachtoffer vertelde dat de bank haar berichten had gestuurd waar zij nog niet op had gereageerd. De zogenaamde bankmedewerkster vertelde de vrouw dat zij de link uit het sms-bericht via een WhatsApp-bericht naar de bank moest sturen. De bankmedewerker zou dan beoordelen of de link wel of niet echt was. Ook moest de vrouw haar wachtwoord invullen. Toen zij dit deed werd een geldbedrag van enkele honderden euro’s van haar rekening afgeschreven.

Alle drie de slachtoffers deden aangifte bij de politie.