KATWIJK - De aanleg van de (deels) vrijliggende R-net busbaan is gestart. De eerste werkzaamheden zijn op een groot aantal plekken al zichtbaar. Om de start van het werk feestelijk te markeren, verrichtten gedeputeerde Frederik Zevenbergen (provincie Zuid-Holland), wethouder Gerard Mostert (gemeente Katwijk) en directeur projecten Arno van Schaik (Boskalis) op vrijdag 6 september een symbolische starthandeling.
Mooier plan
Provinciebestuurder Frederik Zevenbergen: ‘De nieuwe busbaan maakt het mogelijk dat er elke 5 minuten een bus tussen Leiden en Katwijk rijdt in de spits. Het wordt een soort metro op luchtbanden die de bereikbaarheid van Katwijk naar een hoger niveau tilt. Dankzij het meedenken van Katwijkers is het plan dat we gaan maken veel beter geworden dan we van tevoren hadden bedacht. Over twee jaar staan we hier weer. Dan zien we in praktijk hoe mooi alles is geworden.’
Kwaliteit openbare ruimte
Wethouder Gerard Mostert is blij dat de aanleg van de busbaan niet alleen beperkt blijft tot asfalt. ‘De aanleg van de busbaan is voor Katwijk een heel belangrijke maatregel, ook voor de verdere ontwikkelingen binnen onze gemeente. Het is echt een mooie kans dat we de aanleg van de busbaan op een slimme manier uitbreiden met ander werk. Zo krijgen de bewoners van Tranendal een langgewenst geluidscherm om de geluidsoverlast vanaf de N206 te beperken. En ook de aanleg van de nieuwe parkzone bij Duinvallei brengt veel kwaliteit voor de openbare ruimte mee. We zullen de komende twee jaar op momenten echt in de rommel zitten, maar ik heb er alle vertrouwen in dat er aan het eind een prachtig resultaat ligt.’
Samenwerking
Bij het maken en uitwerken van de plannen voor de busbaan en de bijbehorende deelprojecten is steeds intensief samengewerkt. Het definitief ontwerp voor de plannen hebben de provincie en Boskalis samen in een bouwteam uitgewerkt. Ook de gemeente was hierbij betrokken. Directeur projecten Arno van Schaik noemt deze samenwerking ‘cruciaal voor een optimaal resultaat’. ‘Door als aannemer al in een vroegtijdig stadium aan tafel te zitten, wordt een plan completer en lopen de processen vlotter. Tijdens de realisatie hebben wij, de opdrachtgever en de omgeving daar erg veel profijt van. We kennen elkaars belangen en overwegingen, waardoor we in een later stadium niet tegen verrassingen aanlopen.’
Behalve de busbaan gaat het ook om de aanleg van het Broekwegviaduct voor fietsers en voetgangers, het geluidscherm bij Tranendal, de fietstunnel onder de N206 door, een nieuwe fietsbrug over de Zandsloot en de nieuwe groenzone langs Duinvallei met een nieuwe doorfietsroute langs de N206. Verder wordt er groot onderhoud uitgevoerd aan de N206 ter hoogte van Duinvallei, en wordt het kruispunt Molentuinweg – Wassenaarseweg aangepast. Het totale werk gaat ongeveer twee jaar duren, en wordt rond de zomer van 2026 afgerond. Alle informatie over de plannen, alle deelprojecten, de planning en de uitvoering is te vinden op www.rnetbusbaan.nl.