De Internationale Dag van het Onderwijs werd in 2019 in het leven geroepen door de Verenigde Naties om aandacht te vragen voor kansenongelijkheid. Zo gaan volgens cijfers van het Nederlands Jeugdinstituut duizenden leerplichtige kinderen niet naar school. Ook verdwenen tijdens en na de coronacrisis veel kinderen van de radar of liepen ze grote leerachterstanden op. Maar ook op school kunnen er allerlei redenen zijn waarom leerlingen (tijdelijk) niet mee kunnen komen met de onderwijsstructuur, terwijl ze wel allemaal op hetzelfde tempo dezelfde einddoelen moeten behalen.
Het onderwijs is echter ook bij uitstek de remedie. Persoonlijk welbevinden vormt een sleutelfactor bij het schoolsucces (Staat van het Onderwijs 2024). Op school moeten kinderen leren worden wie ze al zijn, hun talenten en interesses tot bloei leren brengen en waarden leren ontwikkelen waarmee zij medemensen, sociale systemen en de samenleving kunnen begrijpen. Daar zet Lyceo zich voor in: aan intelligentie en inzet ligt het namelijk meestal niet als een leerling niet goed kan meekomen, wel aan de toegang tot hulp. “Ik was wel gemotiveerd, maar het lukte gewoon niet,” vertelt Nova. Ook haar zusje Danique had het moeilijk: “Ik kon de helft van mijn toetsen eerst niet maken.” Met allebei gaat het nu een stuk beter, net als met Jelle*. “Ik kan nu in alle rust leren en alles afkrijgen.”
En er zijn meer succesverhalen: sinds 2016 kunnen elk jaar honderden leerlingen zoals Nova, Danique en Jelle hun zelfvertrouwen en cijfers verbeteren dankzij begeleidings-, maar ook doorstroom- en vakantieprogramma's van Lyceo. Onafhankelijk onderzoek van SEO heeft bovendien aangetoond dat leerlingen na een Lyceo Extra-examentraining gemiddeld 1,5 punt hoger scoren op hun eindexamen. Ook ondersteuningscoördinator Basten Hubers van het Bonaventura College ziet dat leerlingen na een Lyceo Extra-traject weer vooruit kunnen. "Leerlingen die meer begeleiding nodig hebben bij hun huiswerk dan op school geboden wordt, en die daarvoor thuis niet terecht kunnen of van wie de ouders niet de financiële middelen hebben om die hulp in te schakelen, moeten ergens heen kunnen. Lyceo is een nodige aanvulling op ons huidige pakket aan ondersteuningsmogelijkheden."
De nauwe samenwerking met scholen is een belangrijk uitgangspunt voor Lyceo. Naast het kosteloze traject wordt er gestreefd naar een naadloze aansluiting op het schoolcurriculum. Op die manier kunnen Lyceo en de school van elkaar leren en wordt de begeleiding door de financiering en facilitering vanuit school voor meer leerlingen toegankelijk. “We kunnen ze een stabiele omgeving bieden waarin ze gezien en ontzorgd worden en waarin we aansluiten op hun niveau en situatie,” vertellen Lyceo-vestigingsmanagers Els van der Veer (Hoge Rijndijk Leiden) en Victor Hupe (Van Hallstraat Wassenaar).
Als het op school niet helemaal lukt, kan Lyceo dus ondersteunen. Clustermanager Leiden David Dutrieux: “We begeleiden leerlingen op scholen en op onze eigen vestigingen in Oegstgeest, Leiden, Alphen aan den Rijn, Rijnsburg, Sassenheim en Wassenaar.” Hij streeft naar kosteloze begeleiding voor 1 op de 10 leerlingen. “Liever meer dan minder.” Want goed onderwijs is het grootste goed dat er is, en het beste wapen in de strijd tegen kansenongelijkheid is werken aan een bloeiende schooltijd – Internationale Dag van het Onderwijs of niet.